Prof. Dr. Martin Kaloudis

Prof. Dr. Martin Kaloudis

Professor für Wirtschaftsinformatik

 

Forschung und Lehre: 

  • Wirtschaftsinformatik
  • Digitale Souveränität von Systemen und Staaten
  • Cybersecurity

Akademischer Werdegang

  • 1991 – 1997 Diplom in Wirtschaftsmathematik mit den Schwerpunkten Unternehmensplanung, Operationsforschung und Statistik/Stochastik,  
    Thesis: „Zur Ruinwahrscheinlichkeit eines privaten Krankenversicherungsunternehmens im Geltungsbereich des deutschen Versicherungsrechts“ (Philipps Universität Marburg)  
  • 2020 – 2024 Promotion, Dissertation ‚Europas Zukunft - ein Modell zur Bewertung und Erhöhung der digitalen Souveränität' (Mendel Universität in Brno)

Verantwortliche Tätigkeiten außerhalb der Lehre

  • 1998 – 1999 Berater/Abteilung Bildung, TRIA AG, München  
  • 1999 – 2019 Verschiedene Positionen, Deutsche Bahn AG, Berlin  
  • 2019 – 2023 Geschäftsführer, BWI GmbH, Bonn  
  • 2023 – heute Bereichsvorstand, Bechtle AG, Neckarsulm   
  • 2024 – heute Professor AKAD Hochschule, Stuttgart 

Publikationen

  • 2024 International Journal of Advanced Computer Science and Applications, Vol 15, Issue 9: ‘Evolving Software Architectures: From Monolithic Systems to Resilient Microservices – Best Practices, Challenges and Future Trends’, 10.14569/ijacsa.2024.0150901  
  • 2024 Monograph, Dissertation: ‘Europe’s future – a model for assessing and increasing digital sovereignty’, ISBN-13- 978-3-73697-980-2 
  • 2024 National Security in the Digital and Information Age: ‘Digital Sovereignty as a Weapon of Diplomacy in Cyber Warfare in Democracies’, 10.5772/intechopen.1005231  
  • 2023 Behördenspiegel: ’Virtual reality and artificial intelligence in education‘, ISSN 1437-8337  
  • 2023 Conference ICOM: ’Managing Digital Sovereignty: The Importance of Control and Ownership in the Digital Age using the examples of Poland, the Czech Republic and Germany’, 10.17512/CUT/9788371939563/23 
  • 2023 Conference ICOM: ‘Walk the talk? - the involvement of Sovereign Wealth Funds in reputational risk scandal cases’ (Co-author), 10.17512/CUT/9788371939563/27  
  • 2022 Conference ECOS: ’From quality to quantity: how can digital sovereignty be parsed into measurable components?’, ISBN 978-80-7509-826-9  
  • 2022 Handelsblatt Journal: ’Artificial intelligence for the Bundeswehr’, ISSN 0017-7296  
  • 2022 Politik & Kommunikation: ’A virus accelerates digitalisation’, ISSN 1610-5060  
  • 2022 tagesspiegel background: ’Pressing 'Snooze' is no longer an option’, ’How IT innovations contribute to Germany's security’ and others, ISSN 1865-2263  
  • 2022 eGovernment Computing: ’Sovereign, but not isolated’, ISSN 1860-2584  
  • 2022 European Journal of Business Science and Technology: ’From quality to quantity: how can digital sovereignty be parsed into measurable components?’, 10.11118/ejobsat.2022.011 
  • 2021 New Global Studies: ’Sovereignty in the digital age – how can we measure digital sovereignty’, 10.1515/ngs-2021-0015 (De Gruyter)  
  • 2021 History Compass: ’Digital sovereignty – European Union's action plan needs a common understanding to succeed’, 10.1111/hic3.12698 (Wiley)  
  • 2021 Conference PEFnet: ’Sovereignty in the digital age – how can we measure digital sovereignty and support the EU’s action plan?’, ISBN 978-80-7509-811-5

Voll akkreditiert und von Studierenden prämiert

Logo FOCUS MONEY Top-Fernhochschule
Das Logo der Fernholzschule.
Staatliche Zentralle zfu
System akkreditiert
E-Learning Award 2022
Fernstudium Direkt 4,4 Sterne-Bewertung
Top Fernhochschule Award 2025
Fernunis Testsieger Trusted Logo
Studentin blättert in einem Magazin

Kostenloses Infomaterial anfordern

"*" indicates required fields

Datenschutz*
This field is hidden when viewing the form
Newsletter
This field is hidden when viewing the form
This field is hidden when viewing the form
This field is hidden when viewing the form
This field is hidden when viewing the form
This field is hidden when viewing the form
This field is hidden when viewing the form
This field is hidden when viewing the form
This field is hidden when viewing the form
This field is for validation purposes and should be left unchanged.